Om

Välkommen till Göta Älvdalens Konstförening!
Föreningen är en allmän konstförening och alla som är intresserade av konst är välkomna som medlemmar.
Vi anordnar föredrag och har ett medlemslotteri en gång om året.

Göta Älvdalens Konstförening ”GÄK” bildades i mars 1944 i Trollhättan. Vid första mötet kom 25 personer och styrelsen bestod av ledamöter från Trollhättan, Vänersborg, Lilla Edet, Sjuntorp och Vargön. Den första utställningen anordnades i oktober i Trollhättan och sedan fortsatte den till Vänersborg. Under kommande år hölls 4 – 5 utställningar per år. Medlemsantalet ökade under årens lopp och var  vid 1949 års slut 534 st. Som mest har antalet medlemmar varit över 1000 st. Det har tyvärr minskat betydligt. Många utställningar, föredrag och resor har anordnats under åren. 1970 startades Konstnärssektionen som är knuten till Konstföreningen. 15 konstnärer, bosatta i Göta Älvdalen, bjöds in som medlemmar till en utställning. Konstnärssektionens medlemmar ställer ut tillsammans ett par gånger om året i Trollhättan, Vänersborg, Lödöse eller Ljungskile.